Thursday, 17 January 2019

TAK PERLU HIGHLIGHT KUALITI PRODUK!

Good services dan high quality products bukan lah lagi satu key factors di dalam persaingan pasaran pada masa kini.  

Kedua-duanya adalah satu KEMESTIAN! Semua bisnes mesti memberi good services dan high quality products kepada customers mereka.

Oleh yang demikian, mempromosikan bahawa kitalah yang terbaik atau produk kitalah yang paling berkualiti akan kurang diberi perhatian dan tidak memberi WOW feeling kepada prospek kita.

Good services dan high quality products adalah satu KOMODITI – wajib untuk setiap bisnes.

Bisnes kita perlu mencari cara dan kaedah baru untuk mendahului persaingan. Di antara contoh kaedah terkini adalah;

1- menyediakan servis yang pantas dan cekap.

2- product design yang terkini dan the most trendy.

3- branding dan styling yang berlainan.

4- fokus kepada mewujudkan satu hubungan jangka panjang bersama customers. Kekalkan loyalty.
5- fokus memberi lebih VALUE kepada customers seperti money back guarantee, product warranty, additional free services dsbnya.

Jenama2 berikut mungkin boleh dijadikan contoh.

- NIKE berjaya mengubah persepsi ke atas KASUT yang dahulunya adalah barangan komoditi dan biasa2 shj melalui strategi branding yang efektif.

- IKEA berjaya mengangkat martabat perabut dan kelengkapan rumah melalui designs, styling terkini tanpa kos yang membebankan customers.

- BODY SHOP berjaya mengetengahkan rasa tanggungjawab kepada persekitaran melalui produk dan ramuan yang tersendiri.

- FedEX berjaya membangunkan bisnes model baru di dalam servis penghantaran dengan janji pasti yang cukup me WOW kan pelanggan.

Kunci kepada a successful marketing strategi adalah FOCUSING, POSITIONING & DIFFERENTIATION.

Sesebuah bisnes MESTI mengenalpasti kumpulan sasaran mereka dengan teliti.

Harap bermanafaat .

#saharsahad
#ilmuteknikalbisnes
#backtobasics
#kitab
#wub

Sahar Sahad

No comments:

Post a Comment