Apa
bezanya kalau kita berkomunikasi dengan cara menaip atau bercakap dalam
wasap guna voice recording? Nada suara dan emosi masa berkomunikasi.
Dulu
Mamajuju suka juga menaip dalam wasap setiap kali explain pasal produk
yang dijual. Tapi lama-lama tu sendiri rasa macam personal touch dengan
customer tu tak sampai. Ada juga customer yang selesa untuk kita call
terus je kan? Yang mana tak tu, kita boleh menggunakan pendekatan voice
recording.
Setiap
kali customer bertanyakan tentang produk yang korang jual, cubalah
sesekali bertukar cara dengan wasap voice recording ni. Instead kerja
copy & paste aje apa-apa ayat jualan yang diberi, masa ni la kita
nak asah skill kita bercakap dengan yakin tentang produk yang kita
jual.
Walau
tak semua, tapi percayalah bila customer dengar suara kita dan cara
penerangan kita yang jelas dan menyakinkan, tak mustahil dari satu
barang dia beli, boleh grab terus apa-apa set kombo.
Kalau
dah sakan guna wasap voice recording tu janganlah komunikasi kita
menjadi terlalu mendesak. Bila berbisnes jangan sampai menjual barang
yang tak diperlukan customer hanya kerana kita nak mengaut untung
semata-mata. Kalau betul nak ikot syariah compliance, semua tu perlu
diambil kira. Bak kata omputih tu, "Just go with the flow." Jangan
gelojoh boleh tak?
Sebagai
contoh dalam 5 yang approach kita untuk membeli, InshaAllah 2 akan cuba
menambah produk walau hanya trial set jika cara pendekatan yang kita
gunakan tu betul. Yang paling pentingnya janganlah gugup masa explain tu
sebab korang sedang cuba gain customer trust untuk beli produk. Kita
treat customer sebagai kawan supaya mereka rasa dekat dengan kita.
Janganlah risau pasal suara sedap ke tak sedap. Bukannya suruh menyanyi. Huahuahua.
No comments:
Post a Comment