Monday, 18 February 2019

CLOSE SALE DENGAN WASAP VOICE RECORDING

Apa bezanya kalau kita berkomunikasi dengan cara menaip atau bercakap dalam wasap guna voice recording? Nada suara dan emosi masa berkomunikasi.

Dulu Mamajuju suka juga menaip dalam wasap setiap kali explain pasal produk yang dijual. Tapi lama-lama tu sendiri rasa macam personal touch dengan customer tu tak sampai. Ada juga customer yang selesa untuk kita call terus je kan? Yang mana tak tu, kita boleh menggunakan pendekatan voice recording. 

Setiap kali customer bertanyakan tentang produk yang korang jual, cubalah sesekali bertukar cara dengan wasap voice recording ni. Instead kerja copy & paste aje apa-apa ayat jualan yang diberi, masa ni la kita nak asah skill kita bercakap dengan yakin tentang produk yang kita jual. 

Walau tak semua, tapi percayalah bila customer dengar suara kita dan cara penerangan kita yang jelas dan menyakinkan, tak mustahil dari satu barang dia beli, boleh grab terus apa-apa set kombo. 

Kalau dah sakan guna wasap voice recording tu janganlah komunikasi kita menjadi terlalu mendesak. Bila berbisnes jangan sampai menjual barang yang tak diperlukan customer hanya kerana kita nak mengaut untung semata-mata. Kalau betul nak ikot syariah compliance, semua tu perlu diambil kira. Bak kata omputih tu, "Just go with the flow." Jangan gelojoh boleh tak?

Sebagai contoh dalam 5 yang approach kita untuk membeli, InshaAllah 2 akan cuba menambah produk walau hanya trial set jika cara pendekatan yang kita gunakan tu betul. Yang paling pentingnya janganlah gugup masa explain tu sebab korang sedang cuba gain customer trust untuk beli produk. Kita treat  customer sebagai kawan supaya mereka rasa dekat dengan kita. 

Janganlah risau pasal suara sedap ke tak sedap. Bukannya suruh menyanyi. Huahuahua.

Cuba tau. InshaAllah luas rezeki korang semua.  

No comments:

Post a Comment